Av:
Per Ivar H. Engevold (2019).
I oktober 1950 forsvant motorkutteren
«Hellevik» og mannskapet på tre utenfor kysten av Trøndelag. Da politiet etter
hvert fant skipet sunket på havbunnen utenfor Grinna fyr, fikk de mistanke om at
det kunne ha foregått noe kriminelt i forkant av forliset. Hva hadde egentlig skjedd? Kunne det ha vært en fjerde mann om bord på skipet?
Grinna fyrstasjon. Foto hentet fra Wikipedia. Rettigheter: Anders Folkestadås. Kolorert med colorize-it.com |
Trøndelag, 19. oktober 1950:
Motorkutteren
«Hellevik», hjemmehørende i Bodø, forsvant sporløst ved kysten utenfor
Trøndelag en gang mellom den 13. og den 15. oktober. Den 19. oktober, etter at skipet
hadde vært savnet nesten en uke, fikk politiet mistanke om at skipet kunne ha vært
utsatt for et forlis. Årsaken var funn av vrakrester og trelast som hadde
drevet i land ved Vikna i Ytre Namdalen. Denne mistanken ble raskt bekreftet, da det
blant vrakrestene ble funnet en livbøye merket «Hellevik, Bodø».[1] Politiets første teori om
forliset var at skipet, som var på vei fra Trondheim til Brønnøysund,
hadde blitt minesprengt av en flytemine (slike fantes i 1950 fremdeles i en
viss mengde langs Norskekysten etter mineleggingen under 2. verdenskrig).[2]
Teorien om en minesprengning ble
imidlertid lagt til side da dykkere senere samme dag fant vraket av «Hellevik»
på 55 favners dyp (55 favner tilsvarer omtrent 100 meter). Vraket, som
fremdeles var intakt, lå på havbunnen i nærheten av Grinna fyr, sør for
tettstedet Rørvik i Vikna kommune i Trøndelag.[3] Et forlis i dette området
var i seg selv ikke veldig overraskende, da havstykket rundt Grinna fyr på
folkemunne ble omtalt som «havets kirkegård», på grunn av antallet forlis som
hadde funnet sted der.[4]
Det var imidlertid en rekke omstendigheter som talte for at det ikke var snakk om et ordinært forlis. For det første hadde det vært fint vær i området da skipet gikk ned, så politiet utelukket at skipet
kunne gått på et skjær på grunn av dårlig sikt. For det andre hadde man ikke funnet
noen spor av mannskapet i eller rundt vraket, og livbåten som tilhørte skipet var sporløst forsvunnet.
Lensmannen i Vikna mente selv at «saken synes mer og mer ubegripelig».[5] De savnede etter forliset
var Paul Hellevik (66), hans sønn Peder Hellevik (32), samt Guttorm Marvoll (40), alle kom de fra Bodin utenfor Bodø. Det var Paul Hellevik som var eier og
fører av «Hellevik».[6]
Motorkutteren "Hellevik". Fra Aftenposten 24.10.1950 |
Allerede dagen etter at skipet ble
funnet, gjorde politiet en arrestasjon. Mannen som hadde pådratt seg politiets
søkelys het Jon Saltnes. Han arbeidet som fisker og eide en liten kystgård på
Vikna. Saltnes var gift og hadde to barn. Med unntak av en parkeringsbot hadde han aldri før
vært i politiets søkelys.[7] Saltnes levde, ifølge de
som kjente ham, et rolig liv og hadde «sterke religiøse interesser».
Faktisk skulle det vise seg at Saltnes tidligere hadde ledet flere møter for indremisjonen i hjemstedet Vikna.[8] Kunne denne mannen virkelig ha noe å gjøre med forliset av "Hellevik"?
Det
var litt av en gåte politiet i Vikna stod ovenfor. I utgangspunktet hadde de
ikke hatt noen holdepunkter eller beviser. De mottok imidlertid innen kort et troverdig tips
om at Jon Saltnes hadde blitt observert sammen med mannskapet fra «Hellevik»
rett før skipet forlot havnen i Trondheim. Flere vitner mente at Saltnes skulle ha
blitt med skipet som passasjer. Politiet arbeidet først ut fra teorien om at
det måtte være en «rimelig forklaring» på hvordan Saltnes hadde kommet seg i
land, mens mannskapet var forsvunnet.[9] Denne teorien ble raskt
forkastet da Saltnes ble tatt inn til avhør. Forklaringen han gav var usammenhengende
og full av svake punkter. Dessuten hadde en av lensmannsbetjentene sett at det
lå en robåt uten navn hjemme hos Saltnes, det ble mistenkt at dette kunne være
den forsvunne livbåten fra «Hellevik».[10] Etter hvert som avhøret
gikk fremover, innrømmet Saltnes at han hadde vært med «Hellevik» ut fra
Trondheim, men han uttalte også at «det er ikke min skyld at båten ligger der
den nå ligger!».[11]
Etter en ny pause, kom en historie om
at en av karene om bord ble sinnssyk og drepte de andre to, hvoretter morderen
sprang over bord. Videre at Saltnes, for ikke å få mistanken kastet over på
seg, senket skuten etter å ha tatt med seg de pengene han fant og en del andre
saker. Den siste del av denne forklaring var altså riktig. Lensmannen gikk ham
skarpere på klingen, men Saltnes fastholdt sin forklaring. Men så, helt
plutselig, begynte Saltnes å fortelle om det som i virkeligheten fant sted, om
udåden som helt og holdent var hans eget verk.[12]
Jon
Saltnes hadde møtt på Paul og Peder Hellevik i Trondheim den 13. oktober. Han
kjente Paul litt fra før, da de hadde møttes en gang i Lofoten og jobbet sammen. Dette
bekjentskapet hadde skaffet ham en plass som passasjer på "Hellevik" over til
Rørvik.[13] Starten av reisen hadde
foregått uten de store begivenhetene, men på søndag den 15. oktober, da skipet
nærmet seg Flatangerlandet - et par timer unna Rørvik, hadde Saltnes fått en
idé om å ta livet av hele besetningen for å stjele det som kunne finnes av
verdisaker om bord.[14]
Etter å ha spist middag sammen med
besetningen, gikk Saltnes opp på dekk. Der fant han en øks som han tok med
seg. Saltnes gikk først inn i byssa, hvor han fant Guttorm Marvoll som stod med
ryggen til ham og tok oppvasken.[15] Saltnes svingte øksa, og
den intetanende Marvoll ble tildelt et dødelig hugg. Etterpå listet Saltnes seg
opp på broen, hvor Paul Hellevik befant seg.[16] Det første slaget med
øksen tok ikke livet av skipperen, så Saltnes hadde måttet «gi ham flere slag
før han ble liggende».[17] Til slutt gikk Saltnes
ned i kahytten, der Peder Hellevik lå i dyp søvn. Peder møtte samme skjebne som
faren hadde gjort noen få minutter tidligere, den skarpe siden av øksa.[18] Til slutt åpnet Saltnes bunnventilen på skipet, og rodde vekk i livbåten, mens «Hellevik» og de tre ofrene sakte sank
ned mot havbunnen.
Jon Saltnes. Fra Sarpsborg Arbeiderblad 23. 10. 1950 |
Peder (venstre) og Paul Hellevik. Aftenposten 23. 10. 1950 |
Ransutbyttet hadde ikke vært en brøkdel av det Saltnes hadde forestilt seg. Han hadde fått inntrykk av at skipperen var en mann med mye penger, men han hadde bare funnet 260 kroner (drøyt 5000 kroner i dagens kurs) om bord på skipet.[19] Å gjøre seg til trippeldrapsmann for en så begredelig sum, kan ikke sies å ha vært noe særlig god business, noe Saltnes selv også måtte medgi under politiavhøret.[20] Årsaken til at han hadde begått ugjerningen, var ifølge ham selv at han trengte 1000 kroner til reparasjoner på et våningshus på svigermorens eiendom.[21]
I februar 1951 ble Jon Saltnes undersøkt av sakkyndige ved Reitgjerdet sykehus. De kom til konklusjonen at han ikke var «sinnssyk», og at han heller ikke hadde vært det i tiden før han begikk massakren om bord på «Hellevik». De sakkyndige fant imidlertid at Saltvik hadde «mangelfullt utviklede sjelsevner», og at det var fare for at han kunne gjenta de straffbare handlingene.[22]
Rettssaken
mot Saltnes kom i gang i Frostating lagmannsrett i desember 1951. Den 19.
desember falt dommen: Saltnes var skyldig i tre tilfeller av overlagt drap. Retten vektla at
handlingene var foretatt med «den ytterste grad av kynisme uten betenkeligheter
av moralsk art».[23]
Saltnes ble dømt til livsvarig fengsel og 10 års sikring (en kunne, til tross
for livsvarig fengsel, slippe ut på prøve). Han tapte også sine statborgerlige rettigheter. Saltnes valgte å vedta dommen på stedet.[24] Hans videre
skjebne er uviss, men enkelte spor kan tyde på at han døde i 1997, i en alder
av 75 år.
Uansett,
dommen var en mager trøst for de etterlatte. Skipper Paul Hellevik var 66 år
gammel, gift og hadde syv barn, hvorav den yngste var 17. Paul hadde drevet som
skipper og fiskeoppkjøper i store deler av sitt liv og var godt likt. Han sønn, Peder Hellevik,
var 32. Peder var også gift, og hadde to barn. Begge to var bosatt i Hellevik
på Straumsøya. Guttorm Marvoll var 40 år, gift og hadde to små barn. Han
var bosatt på Gillesvåg i Bodin. Guttorm var en slektning av Paul og Peder
Hellevik, og de hadde seilt sammen i mange år.[25]
Etter
at han hadde innrømmet drapene om bord på «Hellevik», ble Saltnes koblet til
flere andre mystiske forlis som hadde funnet sted i de forgående årene.
Allerede 23. oktober 1950, kort tid etter at Saltvik ble arrestert, hadde
Aftenposten trukket paralleller mellom forliset av «Hellevik» og forliset til
fraktefartøyet «Nymann» av Knarrlagsund, som hadde gått ned i november 1948.
Dette forliset hadde hendt rett i nærheten av stedet hvor Saltnes nevnte ugjerning
hadde funnet sted.[26] I likhet med «Hellevik»,
hadde også «Nymann» forlist under strekningen Trondheim – Rørvik. Som
«Hellevik» forliste også dette skipet i finvær. Skipet hadde hatt to
besetningsmedlemmer, skipper Arne Utsetø og hans sønn. Hovedteorien om dette
forliset, var at skipet hadde kollidert med et annet skip, men dette ble aldri
fastslått med sikkerhet.[27]
I april 1951 hadde politiet dessuten fattet
interesse for en serie rykter som koblet Saltnes til nok et tidligere forlis.
Denne gangen var det snakk om fartøyet «Sjøliv», som hadde forsvunnet på vei
fra Selje til Lofoten i begynnelsen av mars 1949.[28] «Sjølivet var en 30 fots
skøyte som hadde et mannskap på to. Wilhelm Solheim og Reidar Rundereim.[29] Innen april regnet man
med at skipet hadde forlist, men vraket hadde ikke blitt funnet.[30] Hvor mystiske disse forlisene enn
måtte være, klarte politiet aldri å fastslå om Saltnes hadde vært involvert.
Han hevdet selv å ha alibi for tidspunktene da begge forlisene hadde funnet
sted. Da «Nymann» forliste, fortalte Saltnes at han hadde vært hjemme, og at
han hadde snakket med en bekjent om forliset, noe denne bekjente også hadde
bekreftet. Videre hadde Saltnes hevdet at han hadde vært ute på storsildfiske
den gang da «Sjølivet» hadde forsvunnet.[31] Begge forlisene står den
dag i dag igjen som uløste gåter.
"Sjølivet" savnes. Fra Arbeiderbladet 07. 04. 1949 |
En
liknende, men om mulig enda mer brutal sak fant sted i Sverige i år 1900.
Natten til 17. mai gikk John Filip Nordlund om bord på skipet "Prins Carl". Skipet var en såkalt
mälarbåt, som gikk på innsjøen Mälaren mellom Stockholm og Arboga. Nordlund
hadde onde hensikter da han gikk om bord. Planen var å ta livet av samtlige
mannskap og passasjerer på skipet og rane til seg det han kunne finne av
utbytte. Han lyktes nesten med ugjerningen. Med revolver og kniv tok han livet
av fem og skadet ytterligere åtte personer. Utbyttet ble 800 kroner.[32] Norlund rømte så i en av Prins Carls livbåter tilbake til land.
Etter noen få dager på frifot, ble Nordlund arrestert av politiet. Dommen var
hard: Han måtte bøte med livet for forbrytelsen. Den 10. desember samme år
svingte bøddelen Anders Gustaf Dahlman øksen, mens Nordlund sang salmen «Trygg,
min Jesus, i dina armar». Henrettelsen av Nordlund ble for øvrig den nest siste
dødsdommen som ble fullbyrdet i Sverige.[33]
Noter:
[1]
Arbeiderbladet, torsdag 19. oktober 1950, s. 1
[2]
Arbeiderbladet, fredag 20. oktober 1950, s. 1
[3]
Aftenposten, fredag 20. oktober 1950, s. 5
[5]
Aftenposten, fredag 20. oktober 1950, s. 5
[6]
Aftenposten, lørdag 21. oktober 1950, s. 2
[7]
Ibid.
[8]
Sarpsborg Arbeiderblad, mandag 23. oktober 1950, s 1 og 6
[9]
Aftenposten, tirsdag 24. oktober 1950, s. 1 og 5
[10]
Ibid.
[11]
Ibid. s. 5.
[12]
Ibid.
[13]
Aftenposten, mandag 23. oktober 1950, s. 1
[14]
Ibid.
[15]
Ibid.
[16]
Aftenposten, lørdag 21. oktober 1950, s. 2
[17]
Aftenposten, mandag 23. oktober 1950, s. 9
[18]
Aftenposten, lørdag 21. oktober 1950, s. 2
[19]
Ibid.
[20]
Aftenposten, mandag 23. oktober 1950, s. 9
[21]
Sarpsborg Arbeiderblad, mandag 23. oktober 1950, s. 1
[22]
Aftenposten, fredag 16. februar 1951, s. 6
[23]
Aftenposten, torsdag 20. desember 1951, s. 1 og 10
[24]
Ibid.
[25]
Aftenposten, lørdag 21. oktober 1950, s. 2
[26]
Aftenposten, mandag 23. oktober 1950, s. 1 og 9
[27]
Selvaag, Olaus (2012), s. 54
[28]
Aftenposten, tirsdag 24. april 1951, s. 1
[29]
Firda Folkeblad, mandag 4. april 1949, s. 2
[30]
Nordisk Tidende, torsdag den 14. april 1949, s. 2
[31]
Nordisk Tidende, torsdag den 7. juni 1951, s. 3
[32]
Asker og Bærums Budstikke, onsdag 23. mai 1900, s. 4
- Aftenposten
- Arbeiderbladet
- Asker og Bærums budstikke
- Firda Folkeblad
- Nordisk Tidende
- Sarpsborg Arbeiderblad
- Selvaag, Olaus (2012). Fire skipsforlis. I Skarvsetta, Hitra historielag og Kystmuseet i Sør-Trøndelags årsskrift for 2012 (s. 50 – 55). Hitra: Kystmuseet.
- Swahn, Jan-Öjvind (2003). Svenska mord: Märkliga mordfall ur den svenska kriminalhistorien. Bromma: Ordalaget.
- Wikipedia
En vise om Mälardramaet https://archive.org/details/mlaredramat02nordlundssm/page/n1
SvarSlett