Tekst:
Per Ivar H. Engevold, 2018
"I august maaned nittenfireogtredve vil byfogd Dahl omkomme ved en ulykke".
Ved første øyekast så saken enkel ut. Den 69 år gamle byfogden Dahl hadde fått kramper eller et illebefinnende ute i vannet, kommet under og druknet. Ingeborg kom seg ut i vannet for å redde ham, men det var for sent. En ren ulykke. Eller? Ludvig Dahl hadde ikke bare sitt virke som byfogd i Fredrikstad. I tillegg var han forfatter av bøker om "spiritismen". Hele fem bøker om emnet hadde Dahl gitt ut i årene mellom 1925 og 1934. Dahl utgav ikke bare bøker om emnet. Han var nærmest besatt av ideen om at spiritismen åpnet for kontakt med avdøde mennesker. Ludvig Dahl var i den sammenheng en sterkt troende mann. Men hva var egentlig denne spiritismen som han trodde på?
Illustrasjoner:
"Købersaken"
er et mangehodet troll. På én side er det en tragisk fortelling om famliletragedie,
tap og sorg. Det er også en historie om møtet mellom spiritismen og den
norske offentligheten og et vitnesbyrd om polariseringen av den
norske verdidebatten som fant sted i mellomkrigstiden. Sist, men ikke minst, er det
en av de mest fascinerende og intrikate norske kriminalsakene gjennom tidene. Det er
vanskelig å vite hvor man skal starte når man forteller om denne saken. Det finnes så
mange tråder, underfortellinger og detaljer at det er lett å rote
seg bort i digresjoner. Saken formelig raste i norske medier i årene
1934 - 1937. Avsløring etter avsløring dukket opp i avisene og i
rettssaken som fulgte. Skandalene ble blåst opp på førstesidene
over hele landet, og de fleste hadde en mening om skyldsspørsmålet. Men hva var det egentlig som hendte?
Den
8. august 1934 omkom byfogd Ludvig Dahl under en badetur nær
familiens sommervilla «Bellevue» på Hankø.1
Ludvig var sammen med sin datter Ingeborg, som ble det eneste vitnet
til dramaet som utspilte seg. Byfogdens død vekket naturlig nok en
del oppsikt. Aftenposten omtalte saken på denne måten:
"Ulykken fant sted ved 15-tiden, fru Køber forteller at hun var gått i land og allerede hadde klædt sig, mens hennes far fremdeles svømte omkring ute i bukten. Plutselig ser hun ham løfte armene og gå under. Hun sprang øieblikkelig i vannet og ut til stedet hvor faren var forsvunnet. Det er langgrunt i bukten slik at hun kunde vasse helt frem, og der så hun byfogden ligge på bunnen. Hun fikk ham inn til stranden og gav sig til å rope om hjelp [...]".2
Fra Aftenposten 09.08.1934 |
Ved første øyekast så saken enkel ut. Den 69 år gamle byfogden Dahl hadde fått kramper eller et illebefinnende ute i vannet, kommet under og druknet. Ingeborg kom seg ut i vannet for å redde ham, men det var for sent. En ren ulykke. Eller? Ludvig Dahl hadde ikke bare sitt virke som byfogd i Fredrikstad. I tillegg var han forfatter av bøker om "spiritismen". Hele fem bøker om emnet hadde Dahl gitt ut i årene mellom 1925 og 1934. Dahl utgav ikke bare bøker om emnet. Han var nærmest besatt av ideen om at spiritismen åpnet for kontakt med avdøde mennesker. Ludvig Dahl var i den sammenheng en sterkt troende mann. Men hva var egentlig denne spiritismen som han trodde på?
Spiritismen
oppstod i USA på midten av 1800-tallet som et forsøk på å forene
religiøsitet og vitenskap. Formålet med spiritismen er å komme i
kontakt med åndene til avdøde mennesker. For å oppnå denne
kontakten bruker spiritistene ofte et "medium". I følge
spiritismen kan et medium fungere som en kanal
over til "den andre siden". Et medium sitter sammen med de som
ønsker å oppnå kontakt med åndeverdenen i såkalte seanser.
Spiritismen tok også i bruk åndebrett
(ouijabrett), et brett med
bokstaver og tall der åndene kan skrive sine svar ved å styre en
skive som beveger seg fra bokstav til bokstav.3
Seanse. Bilde fra Wikipedia. Rettigheten falt i det fri. |
I
Norge fikk spiritismen fotfeste fra 1890- tallet. I 1889 startet
cand. jur. Bernt Torstenson opp avisen "Morgendæmringen",
som omhandlet diverse parapsykologiske fenomener, blant annet
spiritismen. Bevegelsen fikk en kraftig oppsving da de norske
kvinnesaks-forkjemperne Ella Anker og Ragna Nielsen i 1912 fikk hentet
et kjent britisk medium til Norge. Dette mediumet avholdt flere
seanser og vakte stor oppmerksomhet i hele landet.4
"Norsk selskap for psykisk
forskning" ble stiftet i 1917 (det eksisterer
fremdeles under navnet Norsk parapsykologisk selskap). Selskapet ble
bygget opp
etter mønster av det engelske Society
for Psychical Research.
Formålet med Norsk selskap for psykisk forskning var å foreta
vitenskapelige undersøkelser av parapsykologiske og spiritistiske
fenomener. Selskapet skal ha
omfattet kjente medlemmer som tidligere statsminister Gunnar Knudsen
og Aftenpostens daværende redaktør Frøis Frøisland. Harald
Schjelderup (1895-1974), Norges første professor i psykologi, var i
mange år foreningens leder. I 1922 hadde foreningen rukket å få
over 300 medlemmer.5
Det
finnes med andre ord belegg for å si at spiritismen var en betydelig
strømning i det norske åndslivet tidlig på 1900-tallet.
Spiritismen gav håp til de som hadde
mistet sine nærmeste. Dette var kjærkomment i en periode hvor
verden var preget av store katastrofer som første verdenskrig og
spanskesyken. Gjennom et medium kunne sørgende snakke med de døde
som de savnet. Nettopp dette var årsaken til at Ludvig Dahl fikk
befatning med spiritismen. Ludvig mistet to sønner på tragisk vis
på bare noen få år. Sønnen Ludvig jr. forulykket på en seiltur
utenfor Hankø i 1919 og druknet sammen med fem andre unge
mennesker. Ludvig jr. var bare 25 år da han døde.6
Sønnen Ragnar måtte gi tapt for tuberkulose i 1924. Han var 23 år
gammel.7
Det er derfor enkelt å forstå hvorfor Ludvig etter dette søkte mot
åndeverdenen.
Ludvig Dahl. Fra Dahls bok "Vi overlever døden" (1934) |
Men,
hva har alt dette med Ludvig Dahls dødsfall
å gjøre? Vel, Ludvig var ikke den eneste spiritisten i familien
Dahl. Hans datter Ingeborg, som var med ham da han døde, påstod å
være et spiritistisk medium. Familien Dahl pleide jevnlig å
gjennomføre seanser, hvor Ingeborg fungerte som et talerør for
åndene. Og det er nettopp her plottet tykner. I et medlemsmøte i
Norsk selskap for psykisk forskning som fant sted i oktober, snaut to
måneder etter byfogd Dahls død, kom det frem en sensasjonell nyhet.
Da selskapets formann, Thorstein Wereide, holdt en minnetale over
Dahl, fortalte han at det hadde kommet flere forutsigelser om
byfogdens bortgang i tiden før
denne møtte sitt endelikt på Hankø. Det var under en seanse hvor
Ingeborg Køber påstod å tale gjennom sin avdøde bror Ragnar, at
hun kom med det første forvarslet til byfogd Dahls advokat,
Christian B. Apenes. Seansen fant sted i desember 1933, hele 8 måneder
før byfogd Dahl omkom. Ingeborg Køber/Ragnar fortalte følgende:
"Det er noget vi skal ha forutsagt som vi ikke kan si til nogen her i familien. Det skal du beholde for dig selv helt til du skjønner at tiden er inne til at du kan si det[...] I løpet av dette år vil noget hende som vil ta pappa over her – men som ingen skal hindre. Ingeborg vil ikke erindre noget om dette[...] Når det er hendt skal du si det – du skal intet si på forhånd, men når det er skjedd skal du si at du visste det den og den dag. Du forstår selv betydningen av at det fortelles til en – at dette blir sagt. Vi hadde mange å velge mellem – men Ludvig og jeg fant at til dig kunde vi betro oss [...] Pappa har alltid sagt: Man må slutte mens leken er god – slutte mens man er på høiden – og det skal han også få lov til[...]".8
Christian
B. Apenes skrev ned det som Ingeborg hadde meddelt og la det i en
konvolutt som ifølge Apenes ikke ble åpnet igjen før etter
byfogdens død. Christian Apenes ble forøvrig selv byfogd i
Fredrikstad etter Ludvig Dahls død. En liten digresjon: Dette var
ikke siste gang familien Apenes var involverte i en mystisk
kriminalsak. Christian Apenes kone, Inger Johanne Apenes, ble myrdet
i 1978 i det som ble en av etterkrigstidens mest omtalte saker
«Apenes-drapet». Denne saken ble ikke oppklart før i 2007, da en
mann tilstod å ha stått bak drapet.9
Tilbake
til Købersaken. Det var ikke bare Christian B. Apenes som fikk en
forutsigelse om byfogd Dahls død. I en seanse med Ingeborg Køber i august 1933, hvor mediumet talte gjennom hennes døde
datter, fikk Astrid Stolt-Nielsen et liknende forvarsel. Denne gangen
kom Ingeborg med en tallkode som fru Stolt-Nielsen fikk skrevet ned.
Hun la, som Apenes, dette papiret i et brev, som visstnok ikke ble
åpnet før etter byfogd Dahls død. Koden var:
9 – 1 – 21 – 7 – 21 – 19 – 20 – 13 – 1 – 1 – 14 – 5 – 4 – 14 – 9 – 20 – 20 – 5 – 14 – 6 – 9 – 18 – 5 – 15 – 7 – 20 – 18 – 5 – 4 – 9 – 22 – 5 – 22 – 9 – 12 – 2 – 25 – 6 – 15 – 7 – 4 – 4 – 1 – 8 – 12 – 15 – 13 – 11 – 15 – 13 – 13 – 5 – 22 – 5 – 4 – 5 – 14 – 21 – 12 – 25 – 11 – 5
Oversatt,
hvis A tilsvarer 1, B tilsvarer 2 og så videre, ser det slik ut:
I – A – U – G – U – S – T – M – A - A – N – E – D – N – I – T – T – E – N – F – I – R – E – O – G – T – R – E – D – I – V – E – V – I – L – B - Y – F – O – G – D – D – A – H – L – O – M – K - O - M - M – E – V – E – D – E – N – U – L – Y – K - E
Hvis
vi ser bort fra litt åndelig dysleksi blir setningen: «I
august maaned nittenfireogtredve vil byfogd Dahl omkomme ved en
ulykke». Flere høytstående samfunnsborgere satte sitt
vitnemål til at innholdet i de to brevene stemte og at de ikke hadde
blitt åpnet før etter byfogdens død. Blant vitnene var Christian
Apenes, Astrid Stolt-Nielsen, sorenskriver H. Fabritius,
Ingeborg Køber, hennes mor Dagny Dahl og hennes eneste gjenlevende
bror Fritjof Dahl.10
I tillegg til de to nevnte eksemplene skal Ingeborg Køber også i
flere andre seanser ha kommet med små «hint» om byfogdens kommende
undergang. Forøvrig hadde Ingeborg tidligere kommet med dødsvarsler
om andre personer, men ingen av disse hadde vist seg å stemme.11
Ingeborg Køber. Fra Ludvig Dahls bok "Vi her" (1930) |
Etter
en tid ble Ludvig Dahls legeme obdusert av professor Francis Harbitz.
Professor Harbitz konkluderte med at byfogden hadde omkommet på
grunn av drukning. Men det var mer. Mellom 4. og 5. halsvirvel ble
det påvist en brist. Denne bristen måtte ha blitt påført mens
byfogden fortsatt levde, men den ble ikke umiddelbart tillagt noe
større oppmerksomhet. Byfogden var død, og druknet hadde han i
hvert fall helt sikkert gjort. Ludvig Dahl hadde en betraktelig
livsforsikring, og familien fikk utdelt to tredjedeler av
forsikringssummen som totalt var på 60.000 kroner.12
Dette var en betraktelig sum i 1934. Tidspunktet var også
oppsiktsvekkende. Forsikringen ville utløpt når Ludvig Dahl fylte
70 år. Hadde byfogden levd 3 måneder lengre enn han gjorde, ville
ikke familien sittet igjen med så mye som en krone.13
Saken
opprørte offentligheten. Ikke alle var overbevist av Ingeborg Købers
dødsvarsling. Høyesterettsdommer Thomas Bonnevie skrev en
tordentale mot Ingeborg Køber i Dagbladet i oktober 1934 under
tittelen «Moderne heksekunster»:
"Fru Ingeborg Køber, avdøde byfogd Dahls datter, høster i denne tid store triumfer ved å kunne dokumentere, at hun mange måneder i forveien hadde forutsagt at hennes far skulle dø nettopp på den tid og på en slik måte som det virkelig skjedde. Det forbauser meg ikke, at denne «glimrende prestasjon» har vakt sensasjon. Men det som forbauser meg er, at ingen av de aviser, som har omtalt saken, har pekt på det høyst betenkelige, ja likefrem opprørende i den slags uhyggelig og makaber spådomsvirksomhet. Selv de som tror at fru Køber får sin viden gjennom meddelelser fra sine forlengst avdøde brødre, og som heri ser et bevis på sjelens liv efter døden, burde kunne innse, at en slik spådomsvirksomhet som gir seg av med å fastslå medmenneskers dødsdag lang tid i forveien, den er et likefrem farlig uvesen som må stoppes".14
Thomas Bonnevie. Fra Wikipedia |
Thomas
Bonnevies innlegg er forståelig. For det første var han en
fremtredende skeptiker og kritiker av spiritismen. I sin bok «Fri
tankes ABC» skrev Bonnevie at «Når det gjøres offentlig
propaganda for spiritismen, er det fritenkerens rett og plikt og
motarbeide bevegelsen som usann og usunn». For det
andre var han Ludvig Dahls fetter og hadde sågar en personlig
tilknytning til saken.15
I det offentlige rom hadde debatten om Købersaken nå blitt et
spørsmål om tro. De som trodde på spiritismen trodde at Ingeborg
Køber var uskyldig. De som ikke trodde på spiritismen, eller så
den som en form for vranglære, mente at hun måtte være skyldig.
Thomas Bonnevie gikk til det skritt å starte en privat
etterforskning av saken. Etterforskningen munnet ut i en 27 sider
lang rapport som han oversendte til påtalemyndighetene. I dette
skrivet anklager han Ingeborg Køber for å ha drept eller påvirket
Ludvig Dahl til å begå selvmord på grunn av livsforsikringen som
var i ferd med å utløpe. Bonnevie anbefalte også at Ingeborg Køber
burde undergå en psykiatrisk undersøkelse. Skrivet gjorde Ingeborg
Køber rasende. Hun sendte et brev til riksadvokaten hvor hun sa seg
villig til å ta saken til en «rettslig etterforskning». Saken
skulle opp for rettsapparatet. Ingeborg var ikke formelt siktet, men
saken gikk inn i det som på den tiden kaltes «rettslig
forundersøkelse».16
Rettssaken
åpnet i Oslo forhørsrett i februar 1935. Ingeborg Køber ble
inngående eksaminert om sin familie og om dagen Ludvig Dahl døde.17
Det tok lang tid for retten å gå gjennom hendelsesforløpet. Alle som hadde hatt noen befatning med saken
fikk etter hvert avgitt sitt vitnemål. Familien Dahls finansielle
situasjon ble gått grundig i sømmene. Da sønnen, Ludvig jr. hadde
avgått ved døden, hadde han etterlatt seg en gjeld på 20.000
kroner, noe som hadde påført foreldrene et betydelig økonomisk
ansvar. Videre ble protokollene fra seansene med Ingeborg Køber viet
mye oppmerksomhet. Spesielt dødsvarslene fanget rettens
oppmerksomhet.18
Købersaken ble i første omgang avsluttet på sommeren 1935, uten at retten eller de sakkyndige fant noen grunn til å sikte Ingeborg Køber for mord. Ingeborg kastet seg da ut i avisene og ba Thomas Bonnevie om å komme med en unnskyldning for beskyldningene han hadde kommet med.19 Bonnevie svarte med et åpent brev i avisene, men det var ingen unnskyldning. I stedet skrev Bonnevie at «Spørsmålet om hvorvidt jeg muligens har gjort Dem urett er for mig så uhyre viktig og alvorlig, at jeg umulig kan ta definitivt standpunkt til det, før jeg nøie har gjennomgått alle de opplysninger, som er fremkommet under etterforskningen».20 Ordkrigen mellom de to fortsatte utover sommeren og høsten, uten at noe særlig nytt om saken kom frem.
Købersaken ble i første omgang avsluttet på sommeren 1935, uten at retten eller de sakkyndige fant noen grunn til å sikte Ingeborg Køber for mord. Ingeborg kastet seg da ut i avisene og ba Thomas Bonnevie om å komme med en unnskyldning for beskyldningene han hadde kommet med.19 Bonnevie svarte med et åpent brev i avisene, men det var ingen unnskyldning. I stedet skrev Bonnevie at «Spørsmålet om hvorvidt jeg muligens har gjort Dem urett er for mig så uhyre viktig og alvorlig, at jeg umulig kan ta definitivt standpunkt til det, før jeg nøie har gjennomgått alle de opplysninger, som er fremkommet under etterforskningen».20 Ordkrigen mellom de to fortsatte utover sommeren og høsten, uten at noe særlig nytt om saken kom frem.
I
oktober slapp bomben. Dagny Dahl, Ingeborg Købers mor, hadde virket
som kasserer ved fogdekontoret i tiden da hennes mann var byfogd. Det
ble nå oppdaget uregelmessigheter i regnskapet. Dagny Dahl måtte nå
forsvare seg mot beskyldninger om underslag. Hun benektet dette på
det sterkeste. Summen som skulle være underslått var
bemerkelsesverdig. 60.000 kroner. Flere mente at det nå var grunn
til å gjenoppta Købersaken. Dokumenter ble samlet inn og det ble
satt igang forhør av familiemedlemmene på ny. Den 13. oktober ble
Dagny innlagt på Ullevål sykehus. Den offisielle årsaken var
hjerneblødning. Hun døde noen dager senere. Politiet ransaket
familien Dahls hjem og fant en større mengde tabletter. Dagny hadde
tatt sitt eget liv. Hun hadde også etterlatt seg et brev der hun
påtok seg den fulle skylden for underslaget hun var beskyldt for.21
I brevet uttalte Dagny Dahl at hverken byfogden, hennes barn eller de
ansatte på fogdekontoret kjente til dette forholdet. Hun avla også
sin ed på at ingen av hennes barn kjente til ulykkesforsikringen
etter byfogdens død.22
Fra Aftenposten 24.04.1936 |
Det
ble nå en storstilt aksjon for å få Købersaken gjenopptatt. Dette
ble den også så ettertrykkelig i april 1936, da Ingeborg Køber ble
arrestert og siktet for å ha drept, eller ved sine uttalelser og
spådommer medvirket til Ludvig Dahls død.23
Saken rullet fremover på sommeren 1936. Ingeborg ble grundig utspurt
og det ble foretatt en befaring av åstedet på Hankø. Saken
tiltrakk seg enorm oppmerksomhet og det var lange køer utenfor
rettslokalene.24
Saken sneglet seg fremover og det var også denne gangen de lukkede
brevene og seanseprotokollene som tok mest oppmerksomhet. Flere av de
påstått lukkede brevene viste seg å ha vært åpnet. Dessuten
hadde Ingeborg gjort rettelser på flere av spådommene sine. Ludvig
Dahls spiritistiske nettverk ble grundig undersøkt, både i Norge og
Danmark, uten at noen særlig interessante opplysninger kom frem.
Saken syntes å gå i stå. På høsten tok saken en pause mens
Ingeborg gjennomgikk en psykiatrisk undersøkelse. Psykiaterne ville
gjerne undersøke Ingeborg som medium, men jo hardt de enn prøvde
klarte de ikke å få Ingeborg til å oppnå transe.25
Psykiaterne
konkluderte med at «det ikke fantes holdepunkt for å oppfatte
Ingeborg som sinnssyk, mangelfullt utviklet eller varig svekket i
sjelelig henseende».26
Den 7. juli 1936 kom sakens konklusjon. Politiet ville tiltale
Ingeborg for drap og bedrageri, men statsadvokaten og riksadvokaten
ønsket saken henlagt. Slik gikk det til at Købersaken ble henlagt
på grunn av bevisets stilling.27
Ingeborg Køber kunne gå fri, men hva som egentlig hadde hendt på Hankø den dagen byfogd Dahl omkom, stod fortsatt som en stor gåte.
Ingeborg Køber kunne gå fri, men hva som egentlig hadde hendt på Hankø den dagen byfogd Dahl omkom, stod fortsatt som en stor gåte.
Fra Arbeiderbladet 08.07.1934 |
I
boken «Mysteriet Ingeborg Køber» lister forfatter Ivo de
Figueiredo opp fem mulige teorier om hva som virkelig hendte med
Ludvig Dahl.28
1.
Ulykketeorien – Byfogden døde ved en ulykke. At han døde på
det tidspunktet Ingeborg forutsa hans død var en ren tilfeldighet.
2.
Mordteorien – Ingeborg Køber drepte sin far, enten på
egenhånd, eller i et komplott sammen med andre familiemedlemmer.
3.
Selvmordteorien – Ludvig Dahl valgte bevisst eller ubevisst å
søke døden for å møte igjen sine to døde sønner. Om byfogden
var klar over sin kones underslag kan han også ha hatt som motiv å
redde familien fra økonomisk ruin.
4.
Teorien om assistert selvmord – Ingeborg hjalp byfogden med å
begå selvmord med samme motiver som selvmordteorien. Ivo de
Figueiredo introduserer også det banale argumentet at byfogden kan
ha ønsket døden på grunn av det faktum at han var i ferd med å
bli døv.
5.
Den spiritistiske teorien – Denne teorien forutsetter at det
finnes et liv etter døden. Ingeborg Køber var et ekte spiritistisk
medium og Ludvig Dahl ble kalt over til den andre siden av sine to
døde sønner.
I
boken stryker Ivo de Figueiredo ulykketeorien og den spiritistiske
teorien. Ivo de Figueiredos eneste argument for å stryke
ulykketeorien er at det er usannsynlig at byfogden skal ha
omkommet tilfeldig nettopp på det tidspunktet Ingeborg hadde
forutsett. Dette argumentet er forståelig, men ikke godt nok. At det
er usannsynlig betyr ikke at det er umulig. Når alt kommer til alt
er konklusjonen et spørsmål om tro. Dersom man tror at Ingeborg
faktisk var synsk, må konklusjonen være at byfogd Dahl døde,
simpelthen fordi han skulle dø. Hvis man ikke tror at
Ingeborg var synsk, finnes det tre muligheter. Siden assistert
selvmord ikke var eller er lov i Norge, må også assistert
selvmordteorien sees som drap. Var det ulykke, selvmord eller drap?
Ble Ludvig Dahl drept på grunn av livsforsikringen?
Hvorfor hadde
Ludvig Dahl en brist mellom to av nakkevirvlene?
Fotnoter:
1 Byfogd var tidligere tittel på dommerne ved byfogdembetene i de største byene.
2 Aftenposten, torsdag 9. august 1934 (morgenutg.) s. 5
3 Winje, Geir. (2017), Spiritisme. I Store norske leksikon. Hentet 10/02/18 fra https://snl.no/spiritisme
4 Dahl, Hans Fredrik (2005) Antroposofien i Norsk Idéhistorie. Hentet 10/02/18 frahttp://www.forumberle.no/artikler/a_norskidehistorie.html
5 Fra nettsidene til Norsk Parapsykologisk selskap. Hentet 10/02/18 fra http://parapsykologi.no/ledere.shtml
6 Figueiredo (2010) s. 22
7 Figueiredo (2010) s. 43-44
8 Aftenposten, fredag 5. oktober 1934 (morgenutg.) s. 1. 11 og 12
10 Aftenposten, fredag 5. oktober 1934 (morgenutg.) s. 12
11 Dahl (197? s. 56 - 58
12 Dahl (197? s. 59 – 60
13 Figueiredo s. 115
14 Dahl (197?) s. 67-68
15 Dahl (197?) s. 68
16 Figueiredo (2010) s. 118 - 119
17 Aftenposten, torsdag 21. februar 1935 (aftenutg.) s. 1
18 Aftenposten, lørdag 23. mars 1935 (aftenutg.) s. 1 – 2.
19 Aftenposten, mandag 3. juni 1935 (aftenutg.) s. 2
20 Aftenposten, onsdag 5. juni 1935 (morgenutg.) s. 5
21 Figueiredo (2010) s. 154 - 158
22 Aftenposten, fredag 29. november 1935 (morgenutg.) s. 1
23 Aftenposten, fredag 24. april 1935 (morgenutg,) s. 1 og 8
24 Aftenposten, tirsdag 7. juli 1935 (aftenutg.) s. 2
25 Figueiredo (2010) s. 211-213
26 Figueiredo (2010) s. 216
27 Arbeiderbladet, torsdag 8. juli 1937 s. 1
28 Figueiredo (2010) s. 248-249
Videre
lesning:
Ivo
de Figueiredo (2010) Mysteriet Ingeborg Køber – en sann
historie om spiritisme, kjærlighet og et mulig mord. Aschehoug
forlag, Oslo.
Tor
Edvin Dahl (1975) Død! Hvor er din brodd? Gyldendal
forlag, Oslo.
Segelce,
Wilhelm (1938) Køber-saken: En fremstilling for Stortinget
Illustrasjoner:
Kildene til illustrasjonene står ved den enkelte illustrasjon. Jeg har i denne saken valgt å bruke Algorithm, et deep-learning-program for å kolorere (fargelegge) enkelte av sort-hvitt bildene. Dette anbefales å prøve selv med gamle fotografier: https://demos.algorithmia.com/colorize-photos/
Kommentarer
Legg inn en kommentar